For bare ganske få år siden var normen, at når man skulle på nettet, sad man ved sit skrivebord (enten der hjemme eller på arbejdet) med en helt klassisk desktop computer eller måske i bedste fald en bærbar computer.
Den dag i dag er det stadigvæk en PC man bruger, i det daglige arbejde, så det er ikke noget under, at vi helt naturligt tager udgangspunkt i hvordan en hjemmeside fungerer med tastatur og mus på en stor skærm.
Men det er ikke sådan brugerne af hjemmesiden ser hjemmesiden. Ikke længere. 2014 er året hvor mobile enheder i den grad fylder for alvor.
Et øjebliksbillede fra en større dansk webshop for eksempel, hvordan mobile enheder uden hverken mus og tastatur udgør hele 77% af de besøgende.
Men køber de så også noget? Ja, ser man må fordeling af enheder med transaktioner, er der også klart samme tendens. 66% af dem der har købt noget, har gjort det på en skærm der givetvis er mindre en 10 tommer, uden hverken mus eller tastatur og måske oven i købet med en skærm, der vender den modsatte vej af en traditionel PC.
Tag det som en opfordring til altid at tage udgangspunkt i, hvordan din hjemmeside ser ud og fungerer, på en mobiltelefon og en tablet. Der er helt sikkert mange penge at tjene, med at tænke på de mobile brugere først frem for bruge din arbejdscomputer som rettesnor for hvordan din hjemmeside virker.